Suomi ansaitsee maahanmuuttajansa ja moskeijansa
Markus Lehtipuu jakoi blogissaan vanhan karjalaisen miehen
kirjeen. Kirjeessä huomioni kiinnitti lause: ”Suomen karjalaiset joutuivat
kahteen kertaan miehittämään muun Suomen.” Voisiko tästä invaasiosta ottaa oppia James
Hirvisaaren taannoisia hovioikeudessakin käsiteltyjä lausuntoja
tarkasteltaessa?
Puoli miljoonaa karjalaista ilmestyi sodan jälkeen Perus-Suomeen,
heidät kotoutettiin joskus hyvinkin rasistisin keinoin valtaväestöön, mutta
he saivat kuitenkin täydet kansalaisoikeudet suomalaisina pakolaisina. Tänä
päivänä ei puhuta suomenkarjalaisista, vaikka todellisuudessa karjalainen
kulttuuri on ja elää siinä missä suomenruotsalainenkin kulttuuri.
Voisin henkilökohtaisesti olla hyvinkin otettu lisänimestä
suomenkarjalainen. Tiedän, että suomenruotsalaiset ovat ylpeitä lisänimestään,
vaikka se johtaakin vihapuheiden kaltaiseen nimittelyyn.
Kielikysymystä karjalaisten maahanmuuttajien osalta ei ole,
mutta yksinomaan kieli ei määrittele kulttuuria, monet evakot olivat
esimerkiksi uskonnolliselta taustaltaan ortodokseja, eivät siis kuuluneet
suomalaiseen valtauskontoon. Tänne siirrettiin jopa luostareita ja tsasounia
rakennetaan tänäkin päivänä.
Monet suomenruotsalaiset suvut ovat asuneet sijoillaan
satojen vuosien ajan, mutta suomenkarjalaiset tulivat tänne vasta 1944.
Suomenruotsalaisia vihataan, mutta suomenkarjalaiset on tyystin hyväksytty
yhden sukupolven aikana. Heidät voi tunnistaa enää vain DNA-testin avulla, tai
siitä että he itse kertovat alkuperästään kuten minä.
Suomalaisten rasismi ja maahanmuuttajavastaisuus ei siis
näyttäisi perustuvan mihinkään järjellä selitettävään. Se, että
turvapaikanhakijoita ja pakolaisia nyt vihataan, on täysin perusteetonta. Tunnen
maahanmuuttajia, niin muslimeja kuin kristittyjä. Suomi ansaitsee moskeijansa
siinä missä muutkin uskonnolliset pyhäköt.
Uskonto on huono perustelu vihapuheille, sen todistavat niin
omat kokemukseni kuin maailman viimeaikaiset tapahtumat. Kristittyjen- ja
musliminaisten yhteistyö Liberiassa johti rauhaan ja Nobelin
rauhanpalkintoihin.
Monet maahanmuuttajat puhuvat sujuvaa suomenkieltä jo
muutaman vuoden oleskelun jälkeen, ainoa erottava tekijä on kulttuuritausta tai
ihonväri. Rasismi heitä kohtaan ei rajoitu ainoastaan vihapuheisiin, he kokevat
eriarvoisuutta myös työmarkkinoilla, kuten Salossa taannoin tapahtui.
Suomalaiset eivät hyväksy ulkomaalaistaustaista talkkaria, mutta mieluusti
haukkuvat työttömänä häntä yhteiskunnan elätiksi.
Suomalaisen rasistin kannattaakin tutkia omaa sukupuutaan,
sillä yllätyksekseen hän saattaa löytää sieltä suomenruotsalaisia tai
suomenkarjalaisia juuria. Venäläinen tai germaaninen alkuperäkään ei ole kaukaa
haettua.
Suomessa on tänään arviolta yli miljoona suomenkarjalaista pakolaista
tai heidän jälkeläisiään. On aika kohtuutonta, että me suhtaudumme kielteisesti
nykypäivän pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin, jos olemme itsekin kerran
olleet samassa tilanteessa.
Jos tarpeeksi kauas historiaan mennään, olemme kaikki maahanmuuttajia
ja pakolaisia. Miksi muuten olisimme jääkauden jälkeen tänne tulleet?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti