Miksi Karjalaa ei pidä palauttaa Suomelle
Itsenäisyyspäivän kirjoitteluni nosti esiin kommentteja
Karjalan palautuksen järjettömyydestä. Mietittyäni asiaa tulin siihen tulokseen,
että on koko Euroopan etu ettei Karjalaa palauteta Suomelle. Sen sijaan ehkä Venäjän
johtajat viisaudessaan ovatkin jo todenneet, että itsenäinen Karjalan tasavalta
olisi niin Venäjän kuin koko Euroopan etu.
Jos Venäjän johto antaa Karjalan tasavallalle itsenäisyyden
sen pisteet oikeudenmukaisuutta ja itsemääräämisoikeutta kannattavana valtiona
nousevat koko maailman silmissä. Teko ei toki ole koviin pyyteetön, sillä onhan
se myös Venäjän etu.
Itsenäinen Karjalan tasavalta tietysti hakee EU-jäsenyyttä
ja saa sen ilman suuria ponnisteluja. Saksa suurena EU-maana tukee Karjalan
jäsenyyttä, koska sijaitseehan Itämeren kaasuputken toinen pää Karjalan
tasavallassa ja on niin Saksan kuin EU:n etu että putken molemmat päät ovat
EU-alueella.
EU tukee uuden jäsenvaltionsa jälleenrakennusta runsain
käsin. Koska suomalaisia Karjalan jälleenrakennus ei kiinnosta, voivat
virolaiset konsultoida jälleenrakennustöissä, onhan heillä tästä uudelleen
itsenäistymisen jälkeistä omakohtaista kokemusta. Ahkerien ja avarakatseisten
virolaisten opastuksella jälleenrakennus etenee pikavauhtia. Rakentajia tulee niin
Baltian maista kuin Puolastakin, kunhan ovat ensin rakentaneet Suomeen
ydinvoimalan.
Viipuriin rakennetaan uusi satama, lentokenttä ja näiden
välittömään läheisyyteen teollisuuspuisto. Teollisuuspuisto täyttyy nopeasti
ulkomaalaisista yrityksistä, sillä uudessa Karjalan tasavallassa
kustannusrakenne on kevyt, elinkustannukset alhaiset, palkkataso
kilpailukykyinen ja verotus keveää. Nopeiden rautatieyhteyksien ansiosta paikka
on logistisesti mitä parhain toimittaa tuotteita Venäjän kasvaville
markkinoille. Ja on luonnollisesti Venäjän etu saada edullisia, nopeasti
lähialueella tuotettuja tavaroita markkinoilleen.
Nokiakin voisi siirtää Suomen Salon tehtaansa rippeet
Viipurin teollisuuspuistoon. Lentokenttä ja satama olisivat lähellä, sekä Venäjän
laajat kasvavat markkinat käden ulottuvilla. Suomalaisen insinöörinkään ei
tarvitsisi lähteä Kiinaan töihin, hän voisi siirtyä uuteen naapurimaahan
asiantuntijatehtäviin.
Kun EU-tuilla Karjalaan rakennettu pikatieverkosto ylettyy
kauniiden järvimaisemien rannoille asti, ei venäläistenkään tarvitse enää ostaa
kalliita rantatontteja kaukaa Suomesta, huonojen yhteyksien takaa maasta, jossa
heille ei haluta myydä. Niin venäläiset kuin eurooppalaiset rakentavat
datshansa Karjalaiseen järvimaisemaan, lähemmäs Pietarin kulttuurinähtävyyksiä
ja uudelleenrakennetun Viipurin kattavia palveluja.
Kun EU-rahoitteinen Pietarin jätevedenpuhdistamo alkaa
tuottaa näkyviä tuloksia Suomenlahden vesissä, tulee Terijoen hiekkarannoista
koko Euroopan pohjoinen shangri-la , lumottu paikka johon kaikki haluavat
matkustaa edes kerran elämässään.
Koska EU:ssa Natura- ja luonnonsuojelu ovat tärkeitä
kysymyksiä, voi uusi jäsenvaltio suojella pohjoisimman Suomen rajan vastaisen
kolkkansa karhujen ja susien luontaisena elinympäristönä. Luontomatkailu tuleekin
olemaan uuden EU-valtion ehdoton valttikortti.
Pohjoinen pikkuvaltio ei puolustusvoimia kaipaa, vaan
panostaa Itämeren suojeluun, Suomenlahden öljyntorjuntaan ja osallistuu
kansainväliseen humanitääriseen yhteistyöhön. Viipurin yliopistossa nämä
ovatkin pää-aineita. Yliopistossa opetusta saa Karjalan virallisilla kielillä,
jotka ovat venäjä, suomi ja karjala, englanninkieltä unohtamatta. Myös katoavat
kansanperinteet ja kielet ovat yliopiston erityissuojeluksessa, taideaineita
unohtamatta.
Pikkuruinen pohjoinen Karjalan Satumaa ei jätä ketään
kylmäksi, eihän?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti